Julien Daniel's photographs are marked by a sense of melancholy and poetry arising from the landscapes and faces within. Whether it be reportage, travel or portraiture, his work finds its consistency in the expression of a sensibility that appears implicitly through his subjects, whatever they may be.
Since his return to Moscow in 2019, twenty years after he made one of his first projects there, Julien Daniel has been interested in Generation Z, that of his two children, aged 21 and 25. Between 2020 and 2023, he carried out a major study of young people in 5 countries, all of which have one thing in common: the longevity of their political leaders. These photographs are featured in the book Jeunesse(s), published by Editions de Juillet and due for publication on 10 October 2024.
For 2 years, between September 2017 and winter 2019, he documented in Romainville the Corniche des Forts Forest, a wild space in Seine St Denis and chronicled the struggle of environmental activists to preserve it from the construction of a recreational base.
In 2015 he completed the series "A family Album" - part of a 1-year intimate photographic correspondence with the Italian photographer Stéphanie Gengotti. Their respective images were exhibited in 2015 as part of the cycle of exhibitions "MYOP in Paris" which marked the 10th anniversary of the agency. The photographs, along with an accompanying text by the philosopher Jean-Luc Nancy, has been published as a book, Juste deux yeux, in autumn 2016.
Between 2016 and 2023, Julien Daniel was head of the Photojournalism course at EMI, the Ecole des Métiers de l'Information, accompanied in this task by photographer Guillaume Herbaut.
Julien Daniel also works with the moving image. In 2013-2014, he wrote and directed with journalist Vincent Rea a 52-minute "documentary road movie" about the linguistic border in Belgium, Une Histoire Belge. Released in France (LCP) and Belgium (RTBF), it received critical acclaim and public success.
Julien Daniel has received several awards: World Press Photo in 2000 and 2001, Fnac Attention Talent award in 2002, Kodak Critics award in 2004. He won in 2009 the award of the Festival of Sea Photograhy in Vannes for his project on the island of Okinawa in Japan.
Born in 1970, he started photography in 1993 after audiovisual studies. Professional since 1997, he joined the same year the “Oeil Public” photographic agency. Julien took part in this adventure for over 10 years, punctuated by personal projects, commissioned work for the press and corporate work.
His series include his work over four seasons in Moscow ("2 or 3 Things I've seen of Her »), his reportage in New York after September 11 (NY, J +11), during the Orange revolution in Ukraine, and his essay "Odessa-Odessa", produced in Ukraine and Texas.
Julien Daniel has been a member of Agence M.Y.O.P since 2008.
Les photographies de Julien Daniel sont marquées par une certaine mélancolie et une poésie qui émanent des paysages et des visages. Reportages, voyages ou portraits, le travail de ce photographe trouve sa cohérence au fil des années par l’expression d’une sensibilité qui apparaît en filigrane des sujets photographiés, quels qu’ils soient.
Depuis son retour à Moscou en 2019, vingt ans après y avoir réalisé un de ses premiers projets, Julien Daniel s'intéresse à la génération Z, celle de ses deux enfants, âgés de 21 et 25 ans. Il réalise entre 2020 et 2023 un important travail sur la jeunesse, dans 5 pays, dont le point commun est la longévité de leurs dirigeants politiques. Ces photos sont réunies dans le livre "Jeunesse(s)" aux éditions de Juillet, à paraître le 10 octobre 2024.
Pendant 2 ans, entre septembre 2017 et l'hiver 2019, il documente à Romainville la Forêt de la Corniche des Forts, un espace sauvage en Seine St Denis et chronique la lutte de militants ecologistes pour la préserver du chantier d’une base de loisir.
Le photographe a réalisé en 2015 la série "un album de famille » dans le cadre d'une correspondance photographique entretenue un an durant avec la photographe italienne Stéphanie Gengotti sur le thème de l’intime. Leurs images respectives issues de ce projet ont été présentées à l'automne 2015 dans le cadre du cycle d'expositions "MYOP in PARIS" qui a marqué le 10ème anniversaire de l'agence.
Ces photographies, accompagnées d’un texte du philosophe Jean Luc Nancy, sont réunies dans un livre intitulé « Juste deux yeux », édité à l’automne 2016.
Entre 2016 et 2023, Julien Daniel a été le responsable de la formation Photojournalisme de l'EMI, l'Ecole des Métiers de l'Information, accompagné dans cette tâche par le photographe Guillaume Herbaut.
Julien Daniel travaille également l’image animée. En 2013-2014, il a écrit et réalisé avec le journaliste Vincent Rea un « road-movie documentaire » de 52 min consacré à la frontière linguistique en Belgique, Une Histoire Belge. Diffusé en France (LCP) et en Belgique (RTBF), il rencontre un beau succès critique et public.
Julien Daniel a de nombreuses récompenses à son actif : World Press Photo en 2000 et 2001, Prix Fnac Attention Talent en 2002, Prix Kodak de la Critique en 2004. Il est lauréat en 2009 de la bourse du festival de la photo de mer à Vannes pour son projet sur l'île d'Okinawa au Japon.
Né en 1970, il a commencé la photographie en 1993 après des études d’audiovisuel. Professionnel depuis 1997, il intègre cette même année le collectif l’Œil Public qui devient une agence photographique en 2001. Julien participera à cette aventure collective pendant plus de 10 ans, rythmée par les projets personnels, les commandes de la presse ou du monde de l’entreprise.
Parmi ses réalisations, on peut mentionner son travail sur quatre saisons à Moscou (« 2 ou 3 choses que j’ai vues d’Elle »), son reportage à New York après le 11 septembre (NY, J +11) ou lors de la révolution Orange en Ukraine, ou encore son essai « Odessa-Odessa », réalisé en Ukraine et au Texas.
Julien Daniel est membre de l’Agence M.Y.O.P depuis octobre 2008.